Home

Het Gripshuis – HSP Centrum is vanaf heden:

Mindfulness Centrum Vught

We denken dat onze nieuwe naam beter past bij dat waar we voor staan.

Ton Mutsaars geeft al jaren trainingen in Mindfulness. Jan Hogema past met succes Mindfulness toe in zijn therapie en trainingen die hij geeft aan Hooggevoelige personen (HSP-ers). Ook hij heeft de stap naar Mindfulnesstrainer gezet.

Op onze inspirerende locatie in het centrum van Vught geven we trainingen in kleine groepen (uitgangspunt hierbij zijn de RIVM regels). Mindfulness Centrum Vught is een centrum dat zich onderscheidt in expertise op het gebied van hooggevoeligheid, stress, burn-out en psychische klachten.

Daarbij heeft Jan Hogema zich gespecialiseerd in de diepere betekenis van Kleur(energie). COLOROSCOOP is een boek waarin hij uitlegt hoe ook jij kleur kunt gebruiken als inspiratiebron en richtingaanwijzer.

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is opmerkzaamheid, bewustheid in het hier en nu.

We trainen dit door verschillende mediaties en lichaamsoefeningen aan te bieden zoals; de bodyscan, zitmeditatie, luistermeditatie, ademmeditatie, loopmeditatie en beweegoefeningen.

Vanuit het hier en nu opmerken wat je voelt, ruikt, hoort, ziet en proeft. Mindfulness leert je in te zien wat je automatische (piloot) neigingen zijn en hoe deze ons kunnen helpen en  ook kunnen belemmeren in het dagelijks leven.

Door mindfulness te trainen, wordt je je bewuster van je gedachten, gevoelens en sensaties in je lichaam.  Met deze bewustwording kun je wellicht komen tot een andere manier van reageren dan de door jou gebruikelijke manier. Verder leer je wat je opmerkt met een zekere mildheid te benaderen. Stressprikkels worden eerder en beter opgemerkt. Door dit proces te trainen zal je je beter kunnen concentreren en makkelijker ontspannen. Je zult intenser en met meer vreugde en plezier je leven gaan ervaren.

Waarom zou je het gaan doen?

  • Mindfulness brengt meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je reacties, je handelen, je emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan)
  • Je leert meer afstand te kunnen nemen van problemen.
  • Je leven wordt bewuster en intenser.
  • Je krijgt meer energie tot je beschikking.

Wat kun je verwachten bij beoefening?

  • Bewust worden van de werking van je geest.
  • Leren herkennen van patronen.
  • Kalmte beoefenen, en ook om een stapje terug te doen.
  • Dat je andere keuzes hebt dan in oude patronen terug te glijden.
  • Je leert een vriendelijkere en zachtere houding naar jezelf aan te nemen.
  • Je eigen alarmsignalen te herkennen en acties te ondernemen die helpen.
  • Meer op het hier en nu te concentreren.

en vermindering van:

  • Stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid).
  • Slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen
  • Depressie en angst
  • (Chronische) pijn
  • Psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag

Voor wie:

mindfulness­training is geschikt voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van haar/zijn leven; zijn leven intenser wil (be)leven, meer wil genieten en bereid is op een nieuwe manier naar haar/zijn eigen patronen te kijken. En voor iedereen die wil leren anders om te gaan met stressvolle ‘weersomstandigheden’ in haar/zijn leven.
Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren.

en in het bijzonder hij/ zij die

  • Vaak het gevoel heeft geleefd te worden door alles wat van je verlangd wordt.
  • Zich in een druk leven beter staande wilt houden.
  • Meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer/stilte.
  • Minder met gedachten bezig wilt zijn (piekeren).
  • Lichamelijk last ervaart door spanning of stress.
  • Beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties.

Wat vraagt het van jou?

De training doet een beroep op je bereidheid dagelijks tijd in te ruimen voor beoefening. Zo’n 30-45 minuten per dag, zes dagen per week, acht weken lang. Ik besef dat het vaak erg moeilijk is tijd vrij te maken voor iets nieuws als je toch al zo’n vol programma hebt, maar meditaties en de oefeningen zijn een essentieel onderdeel van de training. Heb je deze bereidheid dan zal mindfulness je nieuwe inzichten geven, mildheid en rust brengen, en je leven intenser maken. Wil jij dit avontuur aangaan? Meld je dan aan voor een van onze trainingen.

Over MBSR en MBCT

Mindfulness komt uit de Boeddhistische traditie en is door arts en wetenschapper Jon Kabat-Zinn ontwikkeld tot een 8-weekse training. Hij heeft de Oosterse techniek verweven met westerse invloeden en zo tot een zeer toegankelijk programma gemaakt. Je zou kunnen zeggen: het “wat” komt uit het Oosten en het “hoe” uit het westen. Zo heeft Kabat-Zinn een brug geslagen tussen Oost en West, waarop uitwisseling naar beide kanten mogelijk is.

Kabat-Zinn werkte in Massachusetts (USA), waar hij te maken kreeg met chronische patiënten die medisch gezien uitbehandeld waren. Zij kregen te horen dat ze maar moesten ‘leren leven’ met hun klachten, maar niemand kon hen uitleggen hoe. Hij ontwikkelde een training met als doel patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets aan hun gezondheid en de beleving ervan konden (blijven) doen. Meditatie en yoga vormde belangrijke onderdelen van deze training. Centraal in zijn benadering staat het ontwikkelen van de kwaliteit van aandacht. Deze training is de MBSR: Mindfulness-Based Stress Reduction. Het heeft zich met de jaren bewezen als de meest complete mindfulness­training voor iedereen.

Later ontwikkelde cognitief psycholoog Zindel Segal samen met collega’s Mark Williams en John Teasdale een variant op deze training, waarbij elementen van cognitieve gedragstherapie zijn ingebouwd: Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Deze training is voor mensen met een geschiedenis van depressie en helpt hen door middel van mindfulness terugval te voorkomen. Enkele onderdelen richten zich daar specifiek op. Daarbuiten verschilt MBCT overigens slechts op onderdelen van MBSR.

In Nederland wordt meestal de term ‘mindfulness­training’ gebruikt, voor beide varianten. Omdat MBCT ook voor het algemeen publiek enkele hele waardevolle onderdelen bevat, bieden meeste Nederlandse trainers MBSR aan, verrijkt met enkele elementen van MBCT. Ook Mindfulness centrum Vught biedt deze combinatie van onderdelen aan. Met als toetjes nog wat elementen van ACT.